Information Technology Center
أهلا ومرحبا بسيادتكم في منتدانا ومنتداكم منتدي مركز تقنية المعلومات نرجو ان تستفيدوا وأن تكون بداية لإنضمامكم لنا و عسي أن تسفيدوا بما لدينا وتفيدونا بما لديكم

Information Technology Center

منتدي مركز تقنية المعلومات (كل ما يخص التكنولوجيا والكمبيوتر)
 
الرئيسيةبوابه المنتدياليوميةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» احسن تعليم موجود علي النت لبرنامج Autidesk 3d max 2011
الأحد مايو 03, 2015 11:15 pm من طرف abdulrhmsn.salam

» برنامج الأذان لجوال نوكيا الجيل الخامس
الخميس أكتوبر 11, 2012 11:15 am من طرف nadia8077

» حل مشاكل المزرعة السعيدة ... هكر بالشرح الكامل
السبت يونيو 09, 2012 3:57 pm من طرف Master_Mido

» دورة كاملة من أقوي الشركات الرائده في التعليم في Adobe fireworks
الجمعة أكتوبر 21, 2011 5:08 pm من طرف Master_Mido

» برنامج بالتوك جنان
الإثنين أغسطس 22, 2011 11:52 pm من طرف Master_Mido

» برنامج ريل بلير مسلي جدا
الإثنين أغسطس 22, 2011 11:51 pm من طرف Master_Mido

» برنامج الاذان للكمبيوتر هايل
الأحد يوليو 31, 2011 10:49 pm من طرف Master_Mido

» برنامج تحميل افلام من النت جوهري
الأحد يوليو 31, 2011 10:48 pm من طرف Master_Mido

» أقوي اسطوانة صيانة في التاريخ
الإثنين يوليو 18, 2011 6:01 pm من طرف Master_Mido

تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية digg  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية delicious  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية stumbleupon  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية slashdot  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية yahoo  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية google  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية blogmarks  تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية live      

قم بحفض و مشاطرة الرابط Information Technology Center على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط Information Technology Center على موقع حفض الصفحات
سحابة الكلمات الدلالية
سؤال و جواب في الاسلام
Viewers

شاطر | 
 

 احذروا يا بنات المسلمين

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Master_Mido
Administration
Administration
avatar

عدد المساهمات : 443
نقاط : 66470
السٌّمعَة : 95
تاريخ التسجيل : 25/04/2010
العمر : 29
الموقع : http://i-t-center.ahlamontada.com

بطاقة الشخصية
صنع في :.....: بلجاي
المود ايه (توداي): عاشق ولهان

مُساهمةموضوع: احذروا يا بنات المسلمين   الأحد نوفمبر 28, 2010 12:29 am



إنتى مرتبطة؟


أيوةأيوة بكلمك انتى ماتبصيش يمين و شمال... ها.. مرتبطة؟

شايفاكى مستغربةسؤالى... فى الحقيقة انا شفتك كاتبة على الفيسبوك انك فى علاقة In aRelationship

يعنى مرتبطة بواحد مش كده؟

طبعا دى كلمة مش معناها و لامخطوبة و لا متزوجة... لا فقط مرتبطة للى مش عارفة معنى الكلمة أحب أوضح أكتر..

كلمة مرتبطة معناها إن البنت ببساطة بتعرف شاب غالباُ بيكون فىالسر و بيكون بينهم ما يسمى بعلاقة عاطفية و ممكن يتقابلوا و يخرجواكمان..

اه عادى و ماله و ايه المشكلة لما تتقابل بنت مع ولد و يخرجوا؟ إذاكانت مش عاملة حساب لربنا ..حتعمل حساب لأهلها؟؟


انا ليه شايفك منزعجة من كلامى؟ هو انا بقول حاجة غلط لا سمح الله؟ آآآه انتى مافهمتيش قصدى ايه لما قلت مش عاملة حساب لربنا صح؟ طيب أنا حوضحلك


هو انتى لما تقابلى أوتعرفى شاب فى السر من ورا أهلك ده يبقى حلال و لا حرام؟ مش عاوزة تردى عليا؟ تحبى أرد عليكى انا؟ حرد عليكى و لكن بكلام ربنا اللى شايفك و مطلع على كل افعالك


بسم الله الرحمن الرحيم "بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِأَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَمُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ" صدق الله العظيم... (إلى أخر الآية فىسورةالنساء:25)..

عرفتى الرد؟ المسافحات يعنى اللى بيرتكبوا فاحشة الزنا وكلمة متخذات أخدان يعنى ليهم أخلاء (حبيب) فى السر.. يعنى بتعرف شاب فىالسر من ورا أهلها يعنى ربنا قال على النساء المؤمنات انهم محصنات علشان مش بيعملوا سفاح و لا بيتخذوا أخدان..

عرفتى حجم الغلط بتاعك قد ايه؟ طيب انتى قريتى كلام ربنا فى الآية الكريمة وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُكَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا ﴿الإسراء: ٣٢﴾


لاحظى هنا إن ربنا مثلاًلم يقل لا تزنوا... لا ده قال وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ده يعنى ايه؟؟يعنى نبعد عن الأسباب اللى تؤدى إلى الزنا علشان لا نقع فى الزنا طيب ياترى ايه الأسباب اللى تخالينا نقع فى الزنا؟؟

أفندم؟؟ انتى حتعملى نفسك مش عارفة؟ هو انتى بتعملى ايه زيادة عن اللى مكتوب؟ أيوة طبعا حضرتك لمابتكلمى شاب و بتعرفيه فى السر و بينكم ما يسمى بعلاقة عاطفية مش بتخضعى فى القول ؟ يعنى بتتكلمى بدلع معاه... ما تنكريش و خالليكى صريحة مع نفسك


ولما يسمع صوتك و انتى بتدلعى بيطمع فيكى و زى ما ربنا قال فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَقَوْلًا مَعْرُوفًا


تعرفى يطمع فيكى يعنى ايه؟ يعنى شهوته تقوم عليكى لانك بتشجعيه على كده طبعا كلامى نرفزك و بتقولى فى نفسك ايه الكلام ده و انت ازاى تكلمنى كده؟؟

إهدى بس شوية و اسمعينى لحد الآخر و ماتكابريش ..الجرح لما حد بيلمسه.. بيؤلم


لما بتخرجوا مع بعض مش بيحاول يمسك إيدك ؟ طبعا فى مناسبات كتير لكده..بيعديكى الشارع مثلا؟ هااا.. حصل مش كده؟ كل اللى بقوله ده و مش شايفة أى أسباب تدعو للزنا فى المستقبل؟

ده حتى المثل بيقول نظرة..فابتسامة..فموعد..فلقاء مش مسكة إيد و كلام بدلع؟؟!! طيب تعالى بقة نجمع الكلام كده و نلخصه و نبص للصورة من بعيد


إنتى تعرفى شاب من ورا أهلك بتكلميه بدلع و بيحصل بينكم كلام غرامى فى السر بتخرجوا سوا وسعات بيمسك اديكى أو على الاقل بيلمسها يا ترى عندك تعليق على الكلام ده؟


ربنا قال مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ وانتى متخذة خليل فى السر ربنا قال فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ و انتى بتتكلمى معاه فى كلام غرامى من نوعية بحبك وحشتنى !!

دلوقتى بقة فهمتى لماانا قلت من شوية انك مش عاملة حساب لربنا؟ كان عندى حق مش كده؟ عارفة...الولد اللى تعرفيه ده لو كان فعلا ابن ناس و محترم و مؤدب و بيحبك زى ماهو مالى دماغك كان عمل ايه؟ كان قالك إحنا لازم علاقتنا تكون فى النور وماينفعش نكون فى السر من ورا أهلك...

انا لازم أخطبك لكن طبعا هو مش فى دماغه كده..إذا كان قدر يوصلك و بيسمع الكلام اللى بيحبه و ضحك و دلع يبقى ياخد خطوة رجالة ليه بقة؟

طيب أقولك على معلومة حتضايقك أوى ؟ الشاب اللىتعرفيه ده ما يرضاش ان أخته تعرف شاب فى السر زى ما بيعمل معاكى عارفةليه؟ لإن بالمعايير الواقعية أخته أغلى منك عنده مهما قال و ضحك على عقلك بكلام معسول .. انما الواقع حاجة تانية

============================================================================= ======================

شايف فى عنيكى سؤال بيقول بس إزاى حتجوز واحد من غير ما يكون بيننا حب؟ عاوزانى أرد عليكى؟ انتى تعرفى القاعدة اللى بتقول ما بنى على باطل فهو باطل؟


إنتى عندك علم إن أكتر من 70% من اللى بيدخلوا فى علاقة غير شرعية قبل الزواج (مرتطبين عاطفيا) بيحصل بينهم طلاق؟


من ضمن الإحصائيات الكتيرة فى الموضوع ده فى أستاذ فى علم الإجتماع فى فرنسا إسمه الدكتور سول جور دون عمل دراسة ميدانية و توصل إلى نتيجة صادمة حوالى 85% من الزيجات اللى تمت عن طريقعلاقات غرامية قبل الزواج انتهت بالطلاق !!

بينما لا تتجاوز تلك النسبة (5 % ) في الزيجات التقليدية التي تعتمد على العقل والتريث ولا تستند الى الإندفاع العاطفي فتنهار عند أول منعطف ..


سبحان الله دى نتيجة بحث من متخصصين فى مجال علم الإجتماع يعنى بإختصار شديد انتى بتعملى غلط بيغضب عليكى رب السموات و الأرض و علاقتك دى ربنا لا يبارك فيها بل غالباً ماسوف تنتهى بفشل ذريع و مؤلم و لو مش مصدقانى افتحى عنيكى كويس و شوفى الناس و اعرفى اخبارهم حتسمعى قصص كتييرة أوى غرام و حب و كلام من ده و فى النهاية نكد و قرف و خناق و طلاق فى سنوات الزواج الأولى (فى خلال 5سنوات) عادةً تعرفى ليه؟؟...


لسببين أولاً.. لإن ربنا لا يبارك فى علاقة غير شرعية و يكون الجزاء من جنس العمل ثانياً .. علاقات ما قبل الزواج تكون مبنية على أقنعة كاذبة و ردود أفعال معظمها مصطنع غير صادقة لشخصية الطرفان مهما كانت درجة العلاقة و بينخدع الطرفين و بيعتقد إن دى الشخصيةالحقيقة و بيفتكر انه يعرف كل عيوب الطرف التانى و لإنك مش عايشة معاه ولا تعرفى حاجة عن عيوبه إلا اللى ظاهر منها.

.و ما خفى كان أعظم و طبعا بيحصل الصدمة فى الزواج بعدها لان العِشرة بتبين اللى دايما كان بيبقى مستخبى عنك فى الشارع أو الكافيه اللى كنتوا بتتقابلوا فيه.لإنه مش بيظهر ليكى غير اللى هو عاوزك تشوفيه او تعرفيه عنه يقول د. سول : إن الإندفاع العاطفي يعمي عن رؤية العيوب


ومواجهتها ويوهم الشاب والفتاة أن الحب يصنعالمعجزات بينما يعمل الطرفان في الزواج التقليدي على انجاح ارتباطهماويعرفان أن الزواج مسؤولية وأعباء وتسامح وتنازل ، في الوقت الذي يعتقدالعاشقان أن الزواج رحلة حب لا نهائية تخلو من المشاكل




=================================================

لو بتحبى ربنا اقطعى علاقتك بالشاب ده و استغفرى لذنبك و ربنا غفور رحيم و الشاب ده لو محترمبجد حيخبط على بابك و يخطبك زى الرجالة من أهلك.. أنا بقول الكلام ده

لإنك غالية ..و شايفك مش حاسة بقيمتك لإنك لو حاسة فعلا بقيمتك كنتى قولتى لنفسك أنا جوهرة غالية ماحدش يقدر يقرب منها إلا راجل واحد بس يستاهلها..زوجى. و افتكرى كلام ربنا يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُواخُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَنْ يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِفَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ
ما تنزعجيش من كلامى بس فعلا انتى كنتى محتاجة اللى يفوقك من اللى انتى فيه من غير دبلوماسية و مجاملة و ربنا يهديكى و يهدينا جميعاً إنشاء الله
ويستر اعراض المسلمين

_________________________________

ما هو المستحيل ؟!







"إن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم"

راقب أفكارك لأنها ستصبح كلمات
وراقب كلماتك لأنها ستصبح أفعال
وراقب أفعالك لأنها ستصبح عادات
وراقب عاداتك لأنها ستصبح شخصية
وراقب شخصيتك لأنها ستحدد مصيرك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://i-t-center.ahlamontada.com
sasso_esraa
عضو حشكبوري
عضو حشكبوري
avatar

عدد المساهمات : 137
نقاط : 58505
السٌّمعَة : 65
تاريخ التسجيل : 23/07/2010
العمر : 25

بطاقة الشخصية
صنع في :.....:
المود ايه (توداي): عايش حياتي صح الصح

مُساهمةموضوع: رد: احذروا يا بنات المسلمين   الأحد نوفمبر 28, 2010 7:32 am

ايه يا عم انت داخل سخن كده ليه

بس عندك حق والله
انا رأيي ان البنت جوهرة مش هيصونها الا يتعب في ثمنها لكن اللي هتجيله سهله لو اتكسرت منه حتي مش هيزعل عليها قوي

_________________________________
حياتي كلها لله
أحببت الله ليس لأنهم علموني ان أحبه
ولكن لأني علمت أن من يحب الله يحبه ويجعل ملائكته تحبه و يجعل البشر تحبه لحبه له
اللهم اني أشهدك بأني أحبك و أحب من أحبك حبا خالصا لوجهك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
احذروا يا بنات المسلمين
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Information Technology Center :: القسم الإسلامي :: دـيـنـنـا-
انتقل الى: